Logo van Rode Laarzen

Blog

Voor de Recreactie, het vakblad voor recreatieondernemers in Nederland schrijf ik al jaren een column. Deze columns publiceer ik ook op deze website en gaan dus grotendeels over de vrijetijdssector. Veel leesplezier!  cartoon Jeske

Netflix quick fix?

Geplaatst op maandag 12 oktober 2015 door jeske

Op BreeBronne in Noord-Limburg moeten we het nog steeds stellen met een ADSL internetverbinding. De inbeltoon horen we gelukkig niet meer maar verder lijkt de verbinding nog sterk op die van lang vervlogen tijden. Met ruim 500 gebruikers tegelijkertijd raken we vooral in de weekenden wel eens in de problemen.

Een oplossing leek even dichtbij: glasvezelbedrijven besloten enkele jaren geleden om dorp voor dorp aan te sluiten op een supersonische glasvezelverbinding. Kastje van Ziggo erbij en hoppakee, de ADSL verbinding kennen we straks alleen nog van de verhalen waar op verjaardagen smakelijk om gelachen wordt.

Maar helaas, glasvezel wordt in het buitengebied, waar BreeBronne ook in ligt, niet aangelegd. Dat is te duur; er moeten in verhouding tot het aantal abonnementen dat afgesloten wordt, te veel meters aangelegd worden. Om die reden is BreeBronne enkele weken geleden zelf gestart met het aanleggen van glasvezel. Zo’n drie kilometer kabel wordt vanaf het dorp ingegraven en op het terrein wordt de aansluiting gemaakt. De gemeente werkt goed mee; zij hebben een vergunning afgegeven waarmee we het ingraven van de kabels in eigen beheer kunnen doen. Het kost een paar stuivers maar het de enige manier om een stabiel en snel internet te krijgen, dat nu maar vooral ook voor de toekomst echt onmisbaar is.

Nog een herkenbaar probleem: uw aanbieder van televisie is zo wispelturig is als een kolibrie in een bloemenperk. Heb je net alles weer up to date, verandert een zender van analoge naar digitale ontvangst. Of de frequenties worden opnieuw ingedeeld. En heb je net alles weer netjes staan, freaken de gasten omdat ze hun favoriete kanaal niet meer kunnen vinden.

In Maasbree zijn we straks weer helemaal up to date. Dan is het daarna vast weer tijd om naar de televisieontvangst te kijken… Of… voor ieder chalet een Netflix abonnement..?

Dat zou dat niet gek zijn! Cai-televisie eruit en Netflix erin. Aangezien Netflix snel terrein wint, vooral onder de jeugd, lijkt dit geen science fiction meer. Volgens een onderzoek van PwC is de snelheid waarmee video-on-demand de markt binnendringt, vergelijkbaar met die van mobiele telefonie.

Ik behoor dan wel niet meer tot de jeugd maar als ik straks via glasvezel televisie kan kijken komt er vast een Netflix abonnement!

Vegetarische slager

Geplaatst op vrijdag 15 mei 2015 door jeske

Van 3 t/m 6 juni ga ik kamperen. Dus als u deze column leest, denk dan even aan mij. Onthand en onhandig sta ik ‘as we speak’ te klungelen met een camper, uitklapbed en kampeertafel.

Ik ben eigenlijk net zo erg als een vegetarische slager, of een bakker met glutenallergie. Want… ik zal er maar voor uitkomen: ik heb een hekel aan kamperen. Of misschien ben ik er niet goed in. En dat terwijl ik opgegroeid ben op een camping! Waarom ik dan toch ga kamperen? Omdat we met Jong RECRON gaan!

Met Jong RECRON zijn we altijd op zoek naar leuke activiteiten om aan te bieden aan de ruim 70 leden. Enige tijd geleden bedachten we dat het goed was om een sterk groeiende doelgroep van dichtbij te gaan onderzoeken: camperaars. Want wat drijft een camperaar? Waarom worden sommige keuzes gemaakt en belangrijker: wat kunnen wij doen op onze bedrijven om deze gasten te bieden wat zij zoeken?

We overnachten op een bedrijf dat speciaal ingericht voor campers en op een camping die openstaat voor alle kampeermiddelen, waaronder campers. Ik vraag me af of er echt wezenlijk verschil zal zijn in het aanbod of dat het meer om het gevoel gaat dat camperaars zoeken. En we gaan in gesprek met fervente camperaars om meer inzicht te krijgen in hun wensen.

Ik ben benieuwd wat mij te wachten staat tijdens onze kampeertrip. Hopelijk krijg ik meer inzicht in hoe kampeerbedrijven beter kunnen inspelen op camperaars. En hopelijk worden we geïnspireerd om camperaars meer en langer in Nederland te houden, dit door onze bedrijven goed in te richten op deze groep. En ach, met goed ingerichte faciliteiten… misschien ga ik dan ook wel camperen voor de fun!

 

 

Ziet u de kansen van andere culturen binnen Nederland?

Geplaatst op donderdag 16 april 2015 door jeske

Probeer maar eens een kamer met balkon te boeken in West-Afrika of zoek een terrasje in Peru. Gek genoeg zijn dat behoorlijke opgaves. Wij, West-Europeanen willen buiten zitten als het weer het toelaat. Maar in andere landen, waar veelal buiten geleefd wordt, is buiten zitten voor de lol niet zo lollig. Nee, als je wat ‘Peruaanse dinero’ te besteden hebt dineer je binnen, met de ramen gesloten en de airco volop aan.

Het is een cultureel iets. Sommige West-Europese gewoontes staan haaks op andere culturen. Kamperen bijvoorbeeld. Inwoners van een land waar nomaden leven, bijvoorbeeld Marokko, zullen het niet in hun hoofd halen om te gaan kamperen, tenzij ze zelf nomaden zijn. Want dat hoort niet bij de cultuur en is wat gek.

In Nederland wonen 3,8 miljoen mensen die oorspronkelijk niet uit Nederland komen en dus een multiculturele achtergrond hebben. Een groot deel van deze mensen bereiken we niet met ons aanbod aan bijvoorbeeld groepsaccommodaties en buitensportbedrijven. Ik ben van mening dat hier grote kansen liggen. Vooral ook voor ondernemers die nog 40 jaar mee moeten. Want in 2055 zal het aandeel niet-oorspronkelijk-Nederlander waarschijnlijk nog veel hoger zijn dan nu.

Het is de moeite waard om te bekijken wat een Indiase medewerkster in de H&M met haar vrije tijd doet. Want net als alle andere Nederlander heeft zij gewoon 25 vakantiedagen per jaar. En vrij met Hemelvaart. Ook de Surinaamse kok heeft 25 vrije dagen, alsook de Marokkaanse callcentermedewerker. Wat zijn hun vrijetijdsvoorkeuren? En hoe kunnen we daar op inspelen met ons vrijetijdsaanbod? Nee, op onze campings zullen we deze drie niet snel terugzien. Maar bijvoorbeeld wel als op diezelfde camping een event georganiseerd wordt waarin koken en samen eten centraal staat. En de Indiase zal niet snel naar een groepsaccommodatie komen maar misschien wel als ze haar 2 dagen durende bruiloft groots viert met haar hele familie.

Ik weet niet of er onderzoeken beschikbaar zijn die de vrijetijdsvoorkeuren van subculturen in beeld brengen. Ik zou het in ieder geval erg interessant vinden. En wat ik wil met deze blog? Stiekem heb ik de hoop dat deze blog u inspireert om te kijken of u een nieuwe doelgroep kunt aanboren.