Logo van Rode Laarzen

<< terug

Ziet u de kansen van andere culturen binnen Nederland?

Probeer maar eens een kamer met balkon te boeken in West-Afrika of zoek een terrasje in Peru. Gek genoeg zijn dat behoorlijke opgaves. Wij, West-Europeanen willen buiten zitten als het weer het toelaat. Maar in andere landen, waar veelal buiten geleefd wordt, is buiten zitten voor de lol niet zo lollig. Nee, als je wat ‘Peruaanse dinero’ te besteden hebt dineer je binnen, met de ramen gesloten en de airco volop aan.

Het is een cultureel iets. Sommige West-Europese gewoontes staan haaks op andere culturen. Kamperen bijvoorbeeld. Inwoners van een land waar nomaden leven, bijvoorbeeld Marokko, zullen het niet in hun hoofd halen om te gaan kamperen, tenzij ze zelf nomaden zijn. Want dat hoort niet bij de cultuur en is wat gek.

In Nederland wonen 3,8 miljoen mensen die oorspronkelijk niet uit Nederland komen en dus een multiculturele achtergrond hebben. Een groot deel van deze mensen bereiken we niet met ons aanbod aan bijvoorbeeld groepsaccommodaties en buitensportbedrijven. Ik ben van mening dat hier grote kansen liggen. Vooral ook voor ondernemers die nog 40 jaar mee moeten. Want in 2055 zal het aandeel niet-oorspronkelijk-Nederlander waarschijnlijk nog veel hoger zijn dan nu.

Het is de moeite waard om te bekijken wat een Indiase medewerkster in de H&M met haar vrije tijd doet. Want net als alle andere Nederlander heeft zij gewoon 25 vakantiedagen per jaar. En vrij met Hemelvaart. Ook de Surinaamse kok heeft 25 vrije dagen, alsook de Marokkaanse callcentermedewerker. Wat zijn hun vrijetijdsvoorkeuren? En hoe kunnen we daar op inspelen met ons vrijetijdsaanbod? Nee, op onze campings zullen we deze drie niet snel terugzien. Maar bijvoorbeeld wel als op diezelfde camping een event georganiseerd wordt waarin koken en samen eten centraal staat. En de Indiase zal niet snel naar een groepsaccommodatie komen maar misschien wel als ze haar 2 dagen durende bruiloft groots viert met haar hele familie.

Ik weet niet of er onderzoeken beschikbaar zijn die de vrijetijdsvoorkeuren van subculturen in beeld brengen. Ik zou het in ieder geval erg interessant vinden. En wat ik wil met deze blog? Stiekem heb ik de hoop dat deze blog u inspireert om te kijken of u een nieuwe doelgroep kunt aanboren.